OM SKAFFERIET

Da vi startede Skafferiet i 2013, vidste jeg ikke meget om at have forretning. Jeg havde som far og familie oplevet behovet for at kunne købe nem takeaway-mad, uden at skulle have dårlig samvittighed, og jeg syntes at der manglede et madtilbud som matchede dette behov. Derfor ville jeg gerne skabe sådan et sted, samtidig med at jeg udlevede min passion for at lave gourmet-mad.
Jeg er uddannet kok fra L’estragon i latinerkvarteret i Aarhus og fra Michelin-restauranten Das Kleine Rote i Hamborg, og jeg har efterfølgende arbejdet på bl.a. Svinkløv Badehotel og den økologiske high-end restaurant Kolonihagen i Oslo. I Skafferiet bruger jeg disse erfaringer og sætter en ære i at tilberede hverdagsmad med lige så stort engagement, som hvis det var en restaurantmiddag til flere tusinde kroner.
Min passion for gastronomi og min nysgerrighed betyder at Skafferiet er i konstant udvikling, og at vi altid arbejder mod et klart defineret mål om at lære nyt og at udvikle os selv og de ting vi laver. Vi samarbejder med mange lokale producenter, der leverer fantastiske råvarer som vi baserer vores menuer på året rundt.

Med Skafferiet har jeg forsøgt at skabe et sted der med mad-kvaliteten i front er bæredygtigt både etisk, arbejdsmæssigt, økonomisk og miljømæssigt. Du kan læse mere om mine tanker om dette, herunder.

Jon Ahrensbach

ØKOLOGI // BÆREDYGTIGHED // LOKALT ANSVAR // INGEN MADSPILD // SUNDHED // VELSMAG

ØKOLOGI

Vi har det økologiske guldmærke og bruger 90-100% økologi – fordi de fleste økologiske råvarer har den bedste smag og kvalitet. Den økologiske certificering garanterer desuden at dyrevelfærden er høj og at maden ikke indeholder pesticide-rester eller genmodifikationer. Når vi bruger økologi har det altså fire hovedformål –

Kvalitet, dyrevelfærd, miljø og sundhed.

Der er produkter som ikke er certificeret økologiske, men som har en højere grad af dyrevelfærd, og der findes produkter hvor kvaliteten på konventionelle råvarer er højere end de tilsvarende økologiske. Derfor tager vi individuelt stilling til det konkrete produkt, når vi lægger menuer. Samtidig er det vigtigt for os at vores bæredygtige- og sunde aftensmad bliver spist af almindelige familier til hverdag – og her er vi opmærksomme på at prisen ikke skal blive for høj. Det hele skal gå op i en højere enhed hvor vi vægter de nævnte fire hovedformål op mod hinanden – og vi serverer f.eks. aldrig konventionelt ferskt svinekød, konventionel kylling eller æg fra burhøns, norsk opdrætslaks el.lign. Til gengæld er vi vilde med grøntsager fra lokale producenter fordi de bare er så lækre at arbejde med.

INGEN MADSPILD

Når man tænker bæredygtigt er det essentielt at undgå madspild og at realisere energipotentialet i det organiske køkkenaffald. Derfor har vi skabt en køkkenkultur stortset uden spild.

Konkret betyder det bl.a. at fonder og supper koges på resterne når vi har parteret hele- og halve dyr, at vi sylter og henkoger sommerens frugter så det kan holde sig henover vinteren, og at æggeskaller, æbleskrog og kartoffelskræller omdannes til biogas. Disse tiltag har gjort at vi er blevet REFOOD certificeret.

90 – 100% ØKOLOGI

LOKALT ANSVAR

Vi er en del af lokalsamfundet og vægter det lokale engagement højt. Vi bruger lokale råvarer og støtter de andre bæredygtige erhverv herude, ligesom vi deltager i- og støtter lokale arrangementer.

Vi samarbejder bl.a. med kommunens jobcenter, Røde Kors, Hinnerup Bibliotek, Favrskov Erhvervsråd, Handelsstandsforeningen og andre lokale aktører, ligesom vi har skabt to stillinger til syriske flygtninge, som startede hos os i løntilskuds-stillinger. Vi er medlem af Hinnerup Handel og aktive i bestyrelsen.

BÆREDYGTIG ARBEJDSPLADS

Kokkebranchen har ry for at være en af de hårdeste i Danmark. Det vil vi gerne gøre anderledes. Derfor får de ansatte løn eller afspadsering for alt deres arbejde, vi holder pauser og spiser frokost sammen hver dag, ligesom vi ugentligt holder personalemøder og arbejder aktivt for det gode arbejdsmiljø.

Det kan lyde som en selvfølge, men det er det faktisk ikke. Det er vores drøm at skabe et sted hvor kokke ikke slides op på få år, og hvor vi har et godt arbejdssammenhold. Og vi tror på at vores kunder kan mærke at vi har det godt i køkkenet.